Yannickopreis.reismee.nl

Mijn eerste week in de VS/ My first week in the US

Hoi iedereen,

Ik zou in het weekend een nieuw verhaal op m'n blog posten, dus hier issie dan :).

Zondag 31 Augustus:
De dag van het vele vliegen en het afscheid. Na afscheid te hebben genomen op Schiphol airport ben ik door de douane verder gegaan m'n vliegtuig in. Ik vloog vanaf Schiphol naar Detroit. De vlucht duurde ongeveer 8 uur en 45 minuten, dus dat was nogal eventjes. Gelukkig had ik wat films op m'n laptop gezet :). Eenmaal op detroit moest ik wachten om vervolgens door een ambtenaar te worden toegelaten in de VS. Helaas waren er maar 2 ambtenaren en 900 wachtenden. Na eindelijk daardoorheen te zijn en door het lange wachten heen te zijn (Dacht ik) kwam ik in de tweede check-ruimte uit. Waar wederom een enorme rij mensen stond. Toen ik daar eindelijk doorheen was, had ik volgens mijn gegevens nog 5 minuten voordat het vliegtuig vertrok (en die stond natuurlijk aan de andere kant van het vliegveld...). Dus ik heb gerend, en toen ik daar eenmaal aankwam bleek dat het vliegtuig 20 minuten vertraging had (wat dus best goed uitkwam). De vlucht van Detroit naar Newburgh (eindbestemming) verliep goed en duurde ongeveer 1 uur en 15 minuten. Eenmaal in Newburgh stonden Carolyn, Brian, Sarah en Ainsley Baker, en Steven uit Canada, me op te wachten met welkomsborden. Ik had m'n bagage vrij snel en net toen we naar buiten gingen om naar de auto te gaan, begon het keihard te regenen. Brian en Carolyn renden heldhaftig naar de auto zodat wij niet door de regen hoefden te lopen. Voordat we naar hun huis gingen zijn we eerst nog naar Cosmo's (een Italiaans restaurant) geweest om daar lekker te eten. Na het eten gingen we eerst nog naar een supermarkt (en hier klopt het woord super ook echt!) geweest voor een broek voor mij naar school (ja ik moet een 'uniform' aan naar school) en pizza sokken voor Steven. Nadat we alles bij elkaar hadden gewinkeld zijn we naar hun huis gegaan en hebben we nog wat gepraat en kwam ik erachter dat er nogal wat verschillen zijn tussen NL en de VS.

Maandag 1 September:
Ik heb 'uitgeslapen' (8:40 is uitslapen hier...) en toen begon de dag. We hadden een gezamenlijk ontbijt zoals later bleek dat dat elke ochtend gebeurt bij de familie Baker. In het begin van de middag zijn we naar het Milwaukee natuurpark gegaan en we waren van plan te gaan zwemmen in het meertje, maar daar waren veel te veel mensen en het was maar een klein stuk waar we konden zwemmen. Dus we zijn maar een rondje om het meer gelopen, wat iets langer was dan gedacht. 'S avonds zijn we naar de opa en oma van Carolyn's kant gegaan om daar te gaan avondeten. De buren van de opa en oma waren er ook, en Carolyn's broer (geloof ik) + zijn dochter. Het eten was heerlijk! Na het avondeten (rond 9-10uur) was het bedtijd (ja dat was wel even een verandering).

Dinsdag 2 September:
Natuurlijk hadden we weer een gezamenlijk ontbijt en daarna zijn Brian, Sarah, Ainsley en ik naar een fietsenwinkel gegaan om te kijken voor een fiets voor mij, maar dat werd niks. Daarna gingen we even bij mijn High School langs om te kijken voor schooluniform en wat informatie over de lessen die ik zou gaan volgen. Brian heeft ons na het schoolbezoek meegenomen naar zijn werk waar we een aantal uurtjes onzelf moesten vermaken.

Woensdag 3 September:
Mijn eerste schooldag! Ik moest al om 6:20 op, omdat we om 6:30 gezamenlijk ontbijt hebben. Mijn school begon om 8:30 en als eerste had ik bijbel les (ja dat is verplicht).
Mijn vakken zijn:

Bijbel 11
English Literature (waarschijnlijk wordt dit gewoon engels binnen de komende paar dagen)
Spanish 1
Earth Science
Computer & Processing
Algebra 2 & Trigonometry
Gym
US History & Government

Ik begin school om 8:30 en eindig school om 15:00 iedere dag. Daarna wordt iedereen naar 1 lokaal gestuurd om daar te wachten op de bus of je pick-up (door ouders o.i.d.).
Ik wist niet dat je zoveel informatie kon krijgen op 1 dag. Ik heb natuurlijk ook een amerikaanse 'Locker' waar ik mooi mijn boeken in doe omdat ze zo enorm zijn.

Donderdag 4 September:
Wederom om 6:20 stond ik naast mijn bed en was het een schooldag met dit keer minder informatie en meer lesstof. Verder heb ik op deze dag niet echt iets speciaals gedaan.

Vrijdag 5 September:
Weer een schooldag, maar aan het eind van deze dag zijn we weer naar 'opa en oma' gegaan en hebben we daar pizza gegeten (ik een chicken sandwich) Het was wederom gezellig en we gingen ook weer rond 9-10 uur naar bed.

Zaterdag 6 September:
Vandaag was Montgomery Day! Montgomery is een dorpje dichtbij en bestaat een aantal jaar, en dat wordt ieder jaar gevierd met onder andere een 8kilometer run, een flinke parade, een kermis en vuurwerk aan het einde. Nadat we een plekje voor de auto hadden gevonden zijn we naar de start van de 8K run gegaan om daar te wachten tot Brian en Carolyn (en de rest) konden starten. Toen ze gestart waren bleven we wachten tot ze weer binnenkwamen. Brian werd 4de voor de renners bij de mannen. en 4de in totaal. Nadat de race over was zijn we teruggegaan naar de auto om wat campingstoelen uit de auto te halen en ze vervolgens 500meter verderop neer te zetten aan de kant van de weg om vanaf hier de parade heel goed te kunnen zien. Ik heb verschillende filmpjes gemaakt van de parade die ik nog moet monteren tot 1 film en die ik dan ook op m'n blog zal zetten zodat jullie hem kunnen zien ( spoiler alert!: Het wordt geen kort filmpje). Na de parade gingen we even iets eten bij een locale eterij en zijn we langs de vele marktkraampjes gelopen en hebben we Kettle Corn gekocht. Dat is popcorn die is gepopt in een ketel (Kettle). Rond 5 uur zijn we nog naar de supermarkt gegaan om te kijken voor en fiets en nieuwe mobiel voor mij, maar de fietsen waren allemaal te klein en ze hadden geen leuke mobiel bij die vestiging(waarschijnlijk wel bij die in Middletown). Na het shoppen gingen we weer naar Cosmo's waar het veel te druk was en we besloten uit de rij te gaan om vervolgens naar een chinees restaurant te gaan waar ik Chicken fried rice bestelde (wat echt heerlijk was).
Nu is het het einde van de dag en zit hier dit blog te typen terwijl de rest waarschijnlijk al slaapt :).

Als ik iets ben vergeten/je nog iets wilt weten moet je het maar even vragen :)

~~Yannick

Hi everyone,

I said i would try to post on my blog every weekend, so here it is :)

Sunday august 31st:
The day of flying and saying goodbye. After saying goodbye at Schiphol Airport I went through the customs into my plane. I flew from Schiphol (Amsterdam) to Detroit. The flight took about 8 hours and 45 minutes, so that took a while. I was happy i put some movies on my laptop. Once in Detroit I had to wait to get checked by one of the officers to get into the US. Luckily there were 2 officers for only 900 people so that didn't take too long... After finally passing through and getting out of the long waiting periods (i thought), I had to be checked again so I had to get into a really long row of people again. When I finally passed that i looked on my phone and realized that I had 5 minutes left to catch my airplane to Newburgh. The airplane was on the other side of the airport ofcourse... So I ran, which turned out unnecessary since it was delayed by 20 minutes. The flight from Detroit to Newburgh (final destination) was good and took approximatly 1 hour and 15 minutes. Once I arrived in Newburgh Carolyn, Brian, Sarah and Ainsley Baker and Steven from Canada, were waiting for me with Welcome signs :). I got my baggage quite fast and just when we wanted to go outside to the car it started raining cats and dogs. So Brian and Carolyn ran to the car like superheroes and saved Sarah, Ainsley, Steven and me from going through the pouring rain. Before going to my new home we stopped at Cosmo's (an Italian restaurant) to have dinner, which was really nice. After dinner we went to target for some shopping. Steven bought pizza socks and we got some pants for me to wear to school. Once we were done shopping we went to my new home and we talked for a while and i discovered that the US and Holland have a looooot of differences.

Monday September 1st:
I 'slept in' (apparently 8:40am is sleeping in in the US...) and then the day started. We had a family breakfast as later turned out we will have everyday. In the beginning of the afternoon we drove to Milwaukee (correct me if I'm wrong) natural reserve and we were planning to swim in the lake, but it was way too crowded so we decided to walk around the lake, which was longer than i thought. We spent the evening at Grandpa and Grandma from Carolyn's side. The neighbours joined, together with Carolyn's brother ( correct me if I'm wrong(again)) + his daughter. The food was delicious! After dinner (about 9-10pm) it was bedtime (yup, that was a "slight" change).


Tuesday September 2nd:
We had family breakfast again and after that Brian, Sarah, Ainsley and me went to a bicycle shop to look for a bicycle for me, but that turned out to nothing. After that we passed by my High School to look for a school uniform and some information on what classes I would be taking. After our schoolvisit Brian took us to his jobsite where we had to do something for ourselves for a couple of hours.

Wednesday September 3rd:
My first day of school! I had to get up as early as 6:20am, because we have family breakfast at 6:30am. My school started at 8:30 and my first class was Bible class (yup, this is required).
My classes are:

Bible 11
English Literature (Probably going to be just English in the coming few days)
Spanish 1
Earth Science
Computer & Processing
Algebra 2 & Trigonometry
Gym
US History & Government

I start school at 8:30am and school ends at 3:00pm every day. After 3:00pm everyone gets sent to 1 classroom to wait for your bus or parent pick-up. I didn't know you were able to receive this much information in just 1 day. I got a real american locker which I use to store my books because they are way too big to carry all the time.

Thursday September 4th:
Again at 6:20am i was standing next to my bed and it was another day of school. Less information this time though and more learning.

Friday September 5th:
another day of school, but at the end of this day we went to grandpa and grandma to eat pizza (I had a chicken sandwich). It was nice again and we went to bed at about 9-10pm.

Saturday September 6th:
Today was Montgomery Day! Montgomery is a town nearby and is around for a certain amount of years. Every year they celebrate it with things like an 8K run, a big parade, a fare and fireworks at the end of the day. After we found a parkingspot we went to the start/finish line for the 8K run, where we waited till Brian and Carolyn started/finished their 8K run. Brian finished 4th overall. After the race was over, we went to the car to get some campingchairs to put them down about 500meters (approx. 1700feet) further near the road, so we could get a good view of the parade. I filmed a lot of the parade and I will put it together as 1 movie and put that on my blog so you can see it (spoiler alert!: It won't be a short movie). After the parade we went for a quick lunch at a local eatery and we strolled over the main road with all stands. We bought kettle corn (which is popcorn, but popped in a kettle). Around about 5pm we went to the supermarket to look for a bicycle and a new cellphone for me, but we did not succeed. After shopping we went to Cosmo's where it turned out to be way too crowded so we decided to go to a Chinese restaurant. I had Chicken fried rice (which was really good). Now it's the end of the day and I'm sitting here typing this blog while everyone else is probably asleep already.

If i missed anything or if you want to know anything, I'd like to hear!

~~Yannick

Reacties

Reacties

Lisan

Welcome to America! I'm haooy to hear you are enjoying yourself!

Sandra

Hey knul,

Wat een verhaal heb je geschreven en mooi tweetalig. Ik ben erg benieuwd naar je foto's en video. Krijgen we ook een foto van jóu in uniform? Hopelijk vind je snel een fiets en mobiel die naar je zin zijn. Zo te lezen vermaak je je in ieder geval prima en ga je goed om met de verschillen tussen thuis en bij de Bakers.

X mama

Gerrit en Marga Repkes

Leuk uitgebreid bericht, alles oké zo te zien. Veel plezier en succes verder. Groetjes van ons

Sonja

Hay yannick,

Wat leuk om een bericht van je te lezen!
Klinkt al als een zeer indrukwekkende week. Al die nieuwe mensen, nieuwe school, pfff......
En zo te lezen, een heel ander ritme. Ha ha, met die discipline komt het wel goed ????, 06.20 uur....
Ben benieuwd of het lukt qua taal om alles te volgen. Als ik die vakken zie en denk dat alles in het Engels, petje af hoor.
Ach en die bijbelles, kan nooit kwaad ??????. Op en top Amerikaans, dus wat wil je nog meer. Misschien kom je wel bekeerd terug, awesom! Een keertje daar naar de kerk is ook vast een leuke ervaring.
Zou graag als vlieg dagje met je meegaan. En ben natuurlijk ook heel benieuwd naar je filmpje wat je noemt. En natuurlijk andere filmpjes of foto's! But, thake your time and n'joy!
???? van de bogeltjes in de emmastraat

Brian

Yannick, you're doing a great job, both as our "new son" and in writing this blog. I am very much enjoying reading your summaries of our days together! I am very glad that you are here, and I enjoy having you be a part of our family. I hope that like being in our family.

I am very proud of you for the way that you conduct yourself around all of the new people that you are meeting, as well as all of the new situations, places, and experiences that you find yourself in.

One small correction. We did not go to Milwaukee (which is a large city in the state of Wisconsin); We went to Lake Minnewaska, which admittedly is a difficult name to speak and spell as it is an old, native American name for this lake which is located in the Shawangunk mountains of Ulster County, New York.

Rir

Gguuhv

Sonja

Effe oefenen met oma

Riet lucassen

Hallo Yannick.wat een verhaal heb je geschreven kei mooi.Jij hebt nu al meer indrukken op gedaan als in Heijen in een paar weken.we hebben met verbazing gelezen wat je allemaal al ondernomen hebt.wij zijn ook benieuwd naar een foto van jou in school tenue en een filmpje.Je mag blij zijn dat je zo'n fijn gezin getroffen hebt,je zult je er best op je gemak gaan voelen maar daar hoort ook orde en regel bij.wij kijken uit naar de volgende brief.Een dikke knuffel van opa en oma .

Lies en Servie Lucassen

Hoi Yannick,
We hoorden van oma en opa dat je in de VS zit. Wat fijn voor je dat je die kans krijgt.We hopen dat je een fijne tijd hebt en we gaan je volgen.
Lieve groetjes uit Schimmert, Lies en Servie.

Eric Geiger

but Milwaukee is s great city and where I was born and raised.

Brian Baker

No slight to Milwaukee was intended, Eric. ;-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!